Chevrolet Camaro.


Auto: Chevrolet Camaro model 1968
Klasse: SUPER PRO ET= tot 6,0 sec ¼ mile (402,29 meter)
Merk / type auto: Chevrolet Camaro
Cilinderinhoud: 8,9 Liter (541 CU.)
Aantal cilinders: V8
Blower: 14-71 Blower
Brandstof:
Gebouwd:
Chassis:
Benzine
2009
Vanishing Point   6 sec double rail.
Snelste tijd 200m met eindsnelheid:
Snelste tijd 400m met eindsnelheid:

Snelste Tijd 400m door Wouter van L.
7,17 sec / 305 Km/h (in Californie, USA)

7,39 sec / 297 Km/h (Santa Pod, Uk)

Electronica:

 

Power grid,
Electronische shift,
TAG weerstation,
RacePak data logger,
MSD ignition,
Air shifter.

Homepage: www.vanLeersumRacing.nl
Email: info@vanLeersum.nl

Verkochte Chevrolet Nova gegevens.  (owned till 2011)


Auto: Chevrolet Nova
Klasse: SUPER GAS = 9,9 sec ¼ mile (402,29 meter)
Merk / type auto: Chevrolet Nova
Cilinderinhoud: Chevrolet 7,6 Liter (461 CU.)
Aantal cilinders: V8
Blower: 8-71 Blowershop blower
Brandstof: Benzine
Snelste tijd 200m met eindsnelheid: 5,815 sec / 211 Km/h
Snelste tijd 400m met eindsnelheid: 9,06 sec / 248 Km/h
Electronica:



Electronische throttle stop, merk Biondo,
TAG weerstation,
RPM data logger,
MSD ignition,
Air shifter.
Homepage: www.MadNova.nl
E-mail: info@vanLeersum.nl

Wat is dragracing?:

Dragracen is een snel in populariteit groeiende sport. Een Dragrace wordt in een rechte lijn en afhankelijk van de klasse over een afstand van 1/8 mile (201,14 mtr) of een 1/4 mile (402,29 mtr) gereden door 2 deelnemers. De bedoeling is deze afstand zo snel mogelijk af te leggen, en diegene die de finish als eerste passeert is de winnaar.

Een wedstrijd kent allereerst enkele voorrondes de zogenaamde kwalificaties of time trials. Uit deze tijden wordt een eliminatieladder samen gesteld waaruit blijkt welke deelnemers tegen elkaar moeten rijden. Na kwalificatie wordt volgens deze ladder gereden en is de gereden tijd inprincipe niet van belang. Het enige dat geldt is wie als eerste finished. Het is zelfs mogelijk dat iemand met een snellere tijd verliest, dit alleen omdat hij een slechte start heeft gemaakt.

De start is opgebouwd met een aantal infrarood cellen en reflectoren, waarbij het belangrijkste onderdeel de zogenaamde kerstboom is (startlichten). De kerstboom is uitgevoerd met 7 lampen per deelnemer: 2 witte, 3 gele, 1 groene en 1 rode lamp. Allereerst beginnen de meeste deelnemers met een burn out (het opwarmen van de banden). We spreken van een staande burn out, als dit met stilstaande auto gebeurd en de voorremmen door een linelock afgekoppeld worden van de achterremmen.

De deelnemers rijden op tot zij een van de laag over de baan ingestelde lichtbundels doorbreken waardoor de bovenste lamp (PreStage) gaat branden. Voorzichtig rolt de deelnemer dan door tot ook de tweede lamp (Stage) gaat branden, dit is de positie waaruit gestart moet gaan worden.
Als één van de deelnemers "In Stage" staat, zal zijn tegenstander binnen korte tijd ook "In Stage" moeten gaan staan.
Als na twee aanwijzingen van de starter hier geen gevolg aan wordt gegeven riskeert de deelnemer een rood licht, waarmee de deelnemer als verliezer wordt aangewezen van deze run. Als namelijk de starter het idee krijgt dat er getreuzeld wordt of dat de deelnemer problemen met het voertuig heeft waardoor deze niet op tijd aan de start kan verschijnen zal de starter de startprocedure in werking stellen.

Eenmaal in de Stage positie mag de deelnemer absoluut niet meer bewegen, rolt hij toch door dan spreekt men van Deep Stage. Rolt men terug uit Stage dan spreekt men van Under Stage en wordt dit eveneens gestraft met een rode lamp. Als beide deelnemers In Stage staan, wordt door de starter de startprocedure in werking gesteld.
Nu gaan alle drie de gele lampen tegelijk branden gevolgd door de groene lamp (startsein).

De zogenaamde Hole Shot is dan ook een start waarbij een rijder zo goed zijn startbeweging onder controle heeft dat hij werkelijk op weg is als de groene lamp gaat branden. Hierdoor kan je kostbare tijd goedmaken tegenover een snellere tegenstander die een iets mindere start controle heeft. Dat een poging je tegenstander aan de start te snel af te zijn ook wel eens fout afloopt is duidelijk, want vertrek je echter voordat de groene lamp brandt dan krijg je automatisch een rode lamp.

De eliminatieladder wordt gereden volgens het zogenaamde Knock-out systeem. Elke winnaar gaat door naar de volgende ronde, terwijl de verliezer naar huis kan. Als je de gehele ladder afwerkt, houd je uiteindelijk twee finalisten over waaruit de algehele winnaar tevoorschijn zal komen.Voor het publiek is het werkelijk een spectaculair gezicht om deze vaak met zeer snelle motoren uitgeruste auto's tegen elkaar te zien rijden..